Zaaien om te oogsten maar soms ligt het gewoon voor het oprapen…

zaaien om te oogsten hotelrevpar

Ga er maar aan staan. Je zult maar eigenaar zijn van een kleinschalig hotel met misschien ook nog wel een restaurant en zalen. Ja, ga er maar aan staan. Hoge kosten, kleine marges en vooral overal verstand van moeten hebben.

Daar waar veel ondernemers de luxe hebben om aan het einde van de dag het licht uit te doen en naar huis te gaan, staat de kleine hotelier op voor dag en dauw en dient hij/zij 24/7 met een grote glimlacht de hartstochtelijke gastheer/vrouw te zijn. En dan heb ik het niet over degene die in loondienst zijn bij een grote keten die omringd worden door specialisten. Nee, het gaat hierbij om de hotelier die zijn eigen “winkel” draaiend moet zien te houden en overal brede kennis van moet hebben. Arbeidsrecht, techniek, vergunningen, ARBO, Channel Managers, PMS, Legionella, PCI, HACCP en zo kan ik nog wel even doorgaan. En daar is sinds een paar jaar ook Online Marketing bijgekomen. Het valt als zelfstandige hotelier niet altijd mee om voldoende bij te blijven.

Ik kan mij de dag nog herinneren. Ik was werkzaam in een hotel en in de hotelbar stond zo’n enorm grijs beeldscherm waarmee gasten eventueel mee zouden kunnen internetten. Omdat niemand van ons zelf het fenomeen “Internet” al had mogen ervaren, ging een collega dat wel even uitleggen. Met meerdere collegae stonden wij rond dat bakbeest om live mee te maken wat “internet” nu eigenlijk was. Na wat piepen en knarsen werd het eerste beeld geladen. Toch wat teleurgesteld en niet helemaal begrepen waar al die ophef nu voor nodig was, waren wij ineens helemaal bij de tijd. Onbewust van wat we eigenlijk gezien hadden, hebben we dit allemaal thuis toch wel verteld. “Schat, vandaag heb ik Internet gezien”! Waarbij menig onnozele blik je respons was.

Onbewust van het feit dat dit fenomeen ook de hotelwereld zou gaan veranderen. Ik hoor de toenmalige Marketing Goeroe nog zeggen: “Ach, reserveringen via dat Internet zal zo’n vaart wel niet gaan lopen, dit waait wel weer over. Kom, we drukken nog een flyer met een special”!

Daar waar de doorsnee hoteloperatie in de afgelopen jaren eigenlijk niet zoveel verandering heeft doorgemaakt kunnen we nu wel concluderen dat de digitale ontwikkeling als een wervelwind op ons af gekomen is. In het pre-internet tijdperk waren de tarieven niet bepaald transparant en de hotels volledig afhankelijk van goede relaties met bedrijven en intermediairs. Met de komst van het Internet, en het ontstaan van de OTA’s, is de hotelwereld veel te laat in actie gekomen en daardoor de boot gemist. Daar waar menig hotel nu steen en been klaagt over de afhankelijkheid en hun commissies, hebben zij vooral liggen pitten waardoor deze externe partijen heel groot konden worden. Sommige grote hotelorganisaties doen nog vergeefse pogingen om ook als OTA te fungeren, wat m.i. bij voorbaat kansloos is. Alleen al de marketingbudgetten die hier momenteel in omgaan staan in schril contrast met die van de hotels. En dan moet Google zijn hotel bookingtool nog wereldwijd lanceren!

Vaak loop ik in mijn adviserende rol hoteleigenaren tegen het lijf die zich eigenlijk wel willen verdiepen in Online Marketing maar eigenlijk niet weten waar te beginnen. Wel ooit geïnvesteerd in een website maar zo eentje die anno 2017 meer lijkt op een digitale hotelbrochure in plaats van een Revenue Generating Machine wat het eigenlijk wel had moeten zijn.

Om van je website zo’n machine te maken dienen er een aantal essentiële aanpassingen gemaakte te worden in SEO en je webdesign. Denk hierbij aan het creëren van een begeerte en schaarste. Daar worden bezoekers bewezen hebberig van.

Daarnaast moet je website gevonden worden. Ik heb weleens een mooie opmerking gehoord dat de beste plek om een lijk te verbergen, pagina 2 van Google is. Kortom, het moet een doel op zich zijn om met jouw website op de eerste pagina te komen. Eenmaal gevonden weten we met de huidige kennis van nu, dat een bezoeker in slechts 5 seconden jouw website beoordeelt. Deze dient dus o.a. herkenbaar en overzichtelijk te zijn zonder al teveel keuzestress en zo ingericht dat de bezoeker binnen 3 muisklikken daadwerkelijk een hotelkamer kan reserveren.

Er zijn nog te veel websites waarbij het maken van een reservering je direct terugbrengt naar de prehistorie van het internet en daarmee direct de potentiele gast in de armen van de OTA’s drijft.

Ik kom ook hotels tegen waar de jaarbezetting niet boven de 50% komt en waar men tegelijkertijd niet met OTA’s wilt werken vanwege de commissies! Noem het bijzonder, maar het bestaat. Het kost mij dan ook niet veel energie hen te overtuigen welke enorme kansen er voor hen liggen. Laaghangend fruit wat zo voor het oprapen ligt om direct je RevPar te verhogen. Investeer dus vooral in je eigen website en omarm daarnaast de OTA’s. Maak gebruik van hun mogelijkheden en expertise …. maar manage het wel.

Op mijn site www.hotelrevpar.nl nodig ik de onafhankelijke hoteliers uit om in slechts 5 vragen erachter te komen waar het laaghangend fruit voor hun hotel hangt. Kant en klare adviezen over o.a. Online Marketing en Revenue Management. Het enige wat men hoeft te doen is deze rijpe vruchten plukken. Ik kom graag helpen want houd van oogsten….en hun feesten.

RevPar Cal
Revenue
Management
Revenue
Management
RevPar revenue
Account
Management
RevPar Markt
Online
Marketing
RevPar Markt
Salesmanager
Ontwikkeling
RevPar Markt
Recruitment

Check in bij HotelRevPar.nl en vraag een vrijblijvend gesprek aan: